De tieners moesten dit jaar iets langer wachten. Door omstandigheden werd hun ponykamp verplaatst naar de herfstvakantie. Maar het was het wachten waard. We hadden een geweldige groep meisjes en pony’s.

De eerste dag begon direct spannend, want drie meisjes hadden een eigen pony meegenomen. Hoe zouden die pony’s het bij ons vinden en hoe zou onze kudde op hun reageren? Direct een kans om paardentaal te observeren. Nadat alle pony’s in hun paddocks waren gebracht en verzorgd, was het tijd voor een kennismaking tussen de mensen en een eerste theorieles. We hebben besproken hoe paarden leren en hebben hiervoor voorbeelden bedacht voor elke van de 4 leerkwadranten. We ontdekten dat de twee belangrijkste leervormen om iets aan een paard te leren positieve en negatieve bekrachtiging zijn, en we hebben besproken hoe je die kan toepassen en hoe het voor het paard en ons voelt om op deze manieren te leren. Best uitdagende stof, maar iedereen was enthousiast aan het meedenken en er kwamen een heleboel interessante vragen.

Deze theorie hebben we de rest van de dagen in praktijk gebracht. Tijdens de eerste ochtend hebben we enkele Parelli games gespeeld met de paarden. Hierbij werd duidelijk hoe belangrijk je focus en intentie zijn en welk effect je lichaamstaal heeft op het paard. In de middag hebben we geoefend met focus en intentie tijdens het rijden, en hebben we gekeken of we ook rijdend met de paarden konden communiceren over vooruit, achteruit, en zijwaarts. Hiernaast waren er ook nog een spannende speurtocht en een voltigeworkshop op onze Hans, het nep-paard.

Op dag 2 lag de focus op leren door middel van positieve bekrachtiging. We zijn begonnen met clickertraining. Waarop moet je letten als je je paard hiermee wil trainen? Hoe zorg je dat het paard beleeft blijft bij het aannemen van voer? Hoe bouw je je training op zodat je paard gemotiveerd blijft en niet gestrest raakt? Iedereen mocht met zijn paard enkele kunstjes oefenen. Wat een feest!

Na de lunch was het weer tijd voor wat theorie. Hoe werkt paardentaal nou eigenlijk, en wat zijn kalmerende signalen?

In de middag brachten we alles tot nu toe geleerde samen tijdens een parcours met oefeningen uit de agility en de working equitation. Een paar voorbeelden: Kun je met je paard op een wipwap? Kun je een belletje laten rinkelen terwijl je op je paard zit (en voor de gevorderden: kun je je paard de bel laten rinkelen)? Kun je je paard vooruit en achteruit door een L laten lopen? En de moeilijkste oefening: Kun je vanaf je paard een hek openen, erdoor heen rijden, en hem weer dicht doen? Naast behendigheid van de ruiter vergt ook dit weer veel focus en wordt de samenwerking met je paard echt op de proef gesteld.

Na al dit harde werk werd het tijd voor ontspanning. Een heerlijke pasta gemaakt door onze vrijwilligers en een bonte avond met kampvuur stonden op de planning. Ondanks de lage temperaturen werd dit een succes, met geweldige voorstellingen en een disco in de binnenbak.

Na een korte nacht begonnen we dag 3 rustig, met een workshop over de blaasmeridiaan. Deze techniek uit de Masterson methode is een simpele manier om je paard te helpen met ontspannen. Gapende en ontspannen paarden en mensen waren het gevolg. Dit was maar goed ook, want in de middag was het tijd om de wedstrijd voor te bereiden. Tijdens de wedstrijd mochten de meisjes aan het publiek laten zien wat ze geleerd hebben de afgelopen drie dagen. Dat was een heleboel.

Was je er niet bij? Kijk dan de foto’s voor een impressie.

Heel erg bedankt aan alle helpers, deelnemers, en pony’s. Ik heb weer ontzettend genoten en ben trots op iedereen!